Brevkassen – the letter box

Vi får af og til henvendelser som fortjener at komme til fleres kendskab. Vi bringer kun sådanne med forfatterens tilladelse – og helst i det originale sprog. Brevene skriver du i kommentarboksen forneden og de bliver indsat med det nyeste øverst på denne side. Udgivelsen sker først når webmaster har gennemset kommentaen og har ret til at afvise og redigere indlæg.

It occurs we recieve information which may have a wider interest. If so, we ask the author permission to bring the text here, perhaps with some editing. You can submit a text through the comment box below, and after scrutiny of the webmaster it will appear on top of this page. If the volume of this page require that we move texts, a link to the moved text will be provided. The webmaster reserves his right to shorten, edit and dismiss contributions.

16 svar til Brevkassen – the letter box

  1. Àlex siger:

    Hej, jeg er en sømand med 6 års erfaring med at sejle rundt i Middelhavet fra Spanien til Grækenland .. er i øjeblikket i Grækenland på jagt efter en ny båd … en Grinde ville være perfekt 🙂
    Windpilot og ekstra;)
    Hvis der findes nogen Grinde, ville jeg være glad for at vide det. Jeg er åben for at flyve til Østersøen og begynde at sejle derfra.
    Du kan kontakte mig på
    Alex.agusti.moreno@gmail.com
    Tak Àlex.
    ________________________________(en)

    Hi, i’m a sailor with 6 years experience sailing around the Mediterranean from Spain to Greece.. currently in Greece in search if a new boat …a Grinde would be perfect 🙂
    Windpilot and extra 😉
    If any Grinde available I would be glad to know. I’m open to fly to the Baltic and start sailing from there.
    You can contact me at
    Alex.agusti.moreno@gmail.com
    Thanks, Àlex.

  2. Rolf siger:

    Hej Grinde-venner,
    et spørgsmå angående en selvstyrer / rorpindspilot.
    Jeg har lige “arvet” en ST 2000 og efterlyser lidt hjælp og gode forslag til montagen. Ud fra håndbogen er der bestemte forhold der skal overholdes, og jeg ser umidelbart ingen elegant løsning. Mener dog at huske at have set den monteret på div. Grinde’r – så måske er der en venlig sjæl med et godt tip?

    Mange tak på forhånd ,
    med sejler hilsen
    Rolf
    MOSLE DEN 527

    • Espen Reiss Mathiesen siger:

      Hei, forslag fra Kaskelot Salt i Stavanger her:
      for å unngå å lage nye hull i dollbordet/dekket så har jeg surret en teak “pinne” på toppen av styrbord kryssholdt akter. Teaken er lengre enn kryssholtet, firkantet og tykk nok til at jeg kunne lime inn mottakerfestet for festet ST2000. Den lengste enden vender framover. På denne måten slapp jeg å lage hull og jeg har ikke ødelagt kryssholtet. Det kan jeg bruke som før, det er bare litt tykkere. Det var ment som en midlertidig løsning for 22 år siden. Det holder fortsatt og har tatt mye juling over nordsjøen til Shetland og Orknøyene. Dersom du ikke trenger selvstyreren kan du bare hekte den av rorkulten og vende den bakover. så er den ute av veien når du skal legge til, slå eller ett eller annet.

      Jeg har bilde, men finner ikke noen måte å laste det opp her.

      Lykke til, Espen Reiss Mathiesen

      • Rolf siger:

        Hej Espen,
        takker for forslaget! Lyder som en meget brugbar ide. Mht. foto – du kan finde min e-post-adresse i medlemsfortegnelsen.
        mvh, Rolf

  3. lars valentin siger:

    Jeg er interesseret i tegninger og pris på apteringsløsning til kaskelotskrog jeg kan kan få fingrene i !

  4. Claus Neergaard siger:

    Hej Grindeklub
    Jeg er meget interesseret i i bådtypen. Er der nogle typiske fejl, man skal være opmærksom op hvis man skal anskaffe sig en Grinde.

    Mvh Claus

    • hanshstorm siger:

      Meget få – båden er karakteriseret ved høj kvalitet, robusthed og fremragende bedømmelse af Veritas. Lidt afhængig af alderen skal man være opmærksom på om der har været alvorlig grundstødning der har medført tryk på kølhælen agter. Ses ved inspektion af fiberen agter hvor kølen slutter. De fleste har fået kølbolt helt fremme så det ikke sker. Ellers er det forhold der svarer til bådens alder, er den velholdt, er der tegn på pest (vi hører næste aldrig om det), vandintrængen ved gennemføringer/beslag (tætningsmassen holder ikke evigt), motorens tilstand.
      mvh
      Hans Storm

      • jens munk siger:

        hej Hans. Jeg er ved at kigge efter en Grinde. Ud af de 6, jeg har set på indtil nu, har de 4 osmose især omkring bunden af roret. Men måske er det bare tilfældigt, at lige dem, jeg har kigget på har det sådan? vh Jens

    • Claus siger:

      Tak for den hurtige orientering. Vh. Claus

  5. Tom Honoré siger:

    hej Jeg kan godt tænke mig en 3d tegning af grinden. Findes der sådan en?

  6. Michael Røhling aolesen siger:

    Hej. Jeg har observeret at masten på min grinde D-37 bøjer temmelig meget bagover (i en bue)når jeg strammer agterstaget. Masten fikseres i mastehullet med kiler foran masten.Jeg kan se at jeg har sat masten i det anbefalede hak i mastefoden. Jeg tænker, at foretaget er for langt. Mit spm er følgende: hvad er den anbefalede længde af forstaget?? Hvor finder jeg det
    Mvh Michael Røhling Olesen
    D-37

    • hanshstorm siger:

      Mit forstag er 1180 cm fra midte hul til midte hul.
      Umiddelbart er det da fint at masten krummer når man trækker i agterstaget. Det gør min da også. Og det er tilsigtet
      Jørgen Binzer

  7. reiss siger:

    Kjære Bruun-båt seilere,
    Kaskeloten “Salt” har fulgt den norske kyst nord i sommer. I de lange blonde sommernetter har jeg lurt på om Finn har kommet med byggetegninger og byggeanvisninger for den flotte slepejollen? Jeg er lei av den gamle gummijollen som ikke pynter opp noe videre og som er dårlig å ro. Dessuten kan garasjen brukes til noe fornuftig. Jeg er klar som et egg!
    Takker, hilsen Espen i Stavanger, Norge.

    • Anders Gustafsson siger:

      Såg sammanställningen av färgkoderna till Grinden. Saknar motsvarande för Kaskelotterna. Josephine har en däckskulör som är grågrön – och en motsvarande finner jag inte för Grindarna.
      Någon som vet?

      Anders, tel +46707772416

  8. Børge Lund Hansen. siger:

    Et forkert klik, og der går straks kage i den. Nå, men jeg prøver igen. Efter min mening er det Jørgen Binzer har fået lavet ikke godt nok. Jeg blev opmærksom på proplemet for nogle år siden, da en anden grinde sejler bemærkede at laminatet blev trykket sammen, jo mere han spænte boltene, og det var jo ikke så godt. Det jeg så har gjort er at krasse balsaen ud i et område på fem centimeter på begge sider af beslaget, og derefter fyldt det op med exposy spartelmasse fra West System. Det holder. Proplemet er løst en gang for alle. Jørgen.Jeg håber at det er gjort bedre end det udmidelbart ser ud til.For i øvrigt burde der værer fullaminat på dette sted. Når du montere forstaget igen, så sæt det i det midterste hul , for at få et lige træk på beslaget. Det er lidt rystende at der er begået en så alvorlig fejl på en ellers solid båd. Hvis grinden er det ypperste der er blevet bygget. Så siger jeg , tak skæbne for hvad der ellers findes. Men vi snakkes ved til generalforsamlingen.. Børge Lund Hansen..

    • jens munk siger:

      Hej. Jeg har så længe jeg ka huske været forelsket i Grinden, og er nu på jagt efter at købe en. Hvad har den af typiske fejl, som jeg skal kigge efter?
      på forhånd tak for svar. vh Jens

Skriv et svar til Michael Røhling aolesen Annuller svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s