Nyheder/news

Her kan du få publiceret nyheder af interesse for klubbens medlemmer, mødeindkaldelser, træf mv.
Here you can publish news of interest to the members of the club, meetings or other activities.

Hjemmesiden er nu godt på vej til vores nye platform. Enkelte dele bla fotoshows er endnu ikke tilgængelige men forventes klar inden udgangen af juni 2012. Som det fremgår her er det muligt selv at sætte en nyhed på hjemmesiden. Når du gør det, får webmaster besked og skal godkende den tekst der skrives. Hvis du ønsker at oprette noget på hjemmesiden med billeder/fotos etc. kan det også lade sig gøre, men vil kræve du enten bruger grindebloggen efter at være blevet godkendt som “forfatter” eller du sender det der skal offentliggøres til webmaster. Husk det er frivilligt arbejde i fritiden, så der kan forekommer forsinkelser.

Hans Storm

Om Webmaster

Dette er webmasters profil. Jeg kan kontaktes på dansk.grinde.klub@gmail.com.
Dette indlæg blev udgivet i Nyheder/news. Bogmærk permalinket.

105 svar til Nyheder/news

  1. The Maritime Book Column is a new service in English language with book recommendations. The first in the series is – of course – about the double ender😉

  2. Så er der kommet en ny Grindefilm på youtube:

    Viel Spaß Leute!

    • Så er der en ny film igen: Kom med i skippers hjemlige lukaf og tag del i det righoldige skibsbibliotek i den første i serien Maritimt Bogmagasin: Spidsgatteren.

  3. hanshstorm siger:

    Grindenyt – Flag og fartøjsregister 2016 er på vej – Pinsetræffet er lige om hjørnet

    Foråret er kommet – og måske sommeren. Bestyrelsen har bestræbt sig på at GrindeNyt med Fartøjsregister og stander skulle være alle medlemmer der har betalt kontingent i hænde i første uge af maj. Formanden pakker nu breve som en gal, for helligdagene har snydt os lidt. Vi håber ikke postvæsenet er gået over til den annoncerede sparemodel allerede. Vi håber derfor alle når at få den friske stander inden i sejler på pinsetur.

    Der har desværre ikke meldt sig en initiativtager til et pinsetræf I øst. Gilleleje har været nævnt som et mål for et uformelt træf. I er velkomne der – og så finder vi nok ud af fælles hygge.

  4. hanshstorm siger:

    Indkaldelse til generalforsamling 2016
    Læs alt om programmet for 2016 her: https://grinde.files.wordpress.com/2011/06/generalforsamling2016b.pdf
    Husk tilmelding og betaling til middagen i god tid – tilmelding til generalforsamlingen og foredrag er ikke nødvendig. Vi ses 12 marts i Sejlklubben KAS Svanemøllen. Vel mødt.

    Fra grindenyt nr 2016 har vi alle medlemsbådenes havne på bagsiden – du kan hente den her og printe en plakat!
    https://grinde.files.wordpress.com/2016/02/grinde-harbours.pdf

  5. Interested in a Marsvin: Check out the ‘Piglet-site’ at http://denlillegris.wordpress.com

  6. Simon Campbell siger:

    WindPilot Pacific Light
    I have recently installed a WindPilot Pacific Light on my Grinde (DK 266 Sea Slug) and was interested to know if there are any other Grinde owners who have a WindPilot, I would like to get in touch to compare the set up, and their experiences.

  7. Og så lige midt i sejlsæsonen: En ny film på Grinde-TV. Værsågod!

  8. Har du glemt at bestille bogen Med en Cirkel for Øje, så har du chancen endnu. Den er på lager og kan leveres indenfor 1-2 dage, så længe lager haves.

    De første reaktioner har været meget positive, og det er en stor glæde endelig at kunne dele Uwe og mit store arbejde med jer efter tre års forarbejde.
    Læs mere på hjemmesiden om bogen og bestil den her: https://cirkelensamles.wordpress.com

  9. hanshstorm siger:

    Invitation til Pinsetræf 2015!!
    Læs om de 2 pinsetræf hhv Vest og Øst under aktiviteter/arrangementer/træf – eller brug et af de 2 link her:
    https://grinde.files.wordpress.com/2011/06/invitation-tunoe-2015.pdf
    https://grinde.files.wordpress.com/2011/06/c3a5rets-pinsetrc3a6f-afholdes-i-nivc3a5-havn.pdf

    • hanshstorm siger:

      Det er netop meddelt at vi har lånt Nivå Sejlklubs lokaler til vores spisning og grill lørdag aften, da der er enkelte truende byger. Nivå sejlerne er i Mølle, og Lars vil sammen med Rochat sikre der er “røde” pladser vi kan ligge på – helst samlet. Vi glæder os til at se jer alle i godt humør. klubben har øl, kul og andre drikkevarer så tørsten kan blive slukket

  10. William Thomassen siger:

    Udledning af vand fra cockpit og dæk:

    Generalforsamlingen i Grindeklubben er et skatkammer af erfaringer og fiduser.
    Men ind i mellem kan man høre en historie, som forskrækker. Som da en af kammeraterne berettede om, at sten kunne finde vejen gennem slangerne og ned til mellemrummet mellem ror og skrog. Resultatet var, at roret ikke kunne rokkes!

    Næste oplevelse; en sø fandt vejen til cockpittet; 30 cm vand. Umiddelbart ikke noget at tage sig af; søstøvler, men vandet var laaaang tid om at rende ud. I et hvert fald længere tid end jeg brød mig om. Vi havde sejlet ud fra Rødvig i 23 meter, og søen kom fra Estland eller der omkring, så jeg regnede med, at lige den sø, der ramte os, nok havde flere slægtninge, som ville finde vejen til vort cockpit. Nå… det skete så ikke, men erfaringen var så, at cockpittet ikke tømtes så hurtig, som jeg kunne ønske mig.

    Tredie erfaring; søventilen fra afvandingen af cockpittet ser sund ud. Ingen ir. Men under min årlige motionering af søventiler opdagede jeg, at lige den der ventil var ikke til at rokke. Men slanger, spændbånd og isenkram så helt intakt ud i øvrigt, så jeg var ikke bekymret for sammenbrud på de breddegrader.

    Men lidt stedig er man jo, og her i april 2015 kravelde jeg ned i “kælderen” med det forsæt, at nu var det alvor; søventilen skulle lukkes og åbnes. Nu går jeg ikke ned på værktøj, og første fejl, efter at have prøvet med håndkraft på det lille røde håndtag var, at jeg skruede det af og satte en tang på “akselen”. Dumt. Den kvaste, blev deform… næsten helt af sig selv. Nå… jeg kunne også demontere selve ventilen.

    Slangen var ikke til at løsne fra omløberen, men omløberen lod sig løsne fra søventien, og løb rundt inde i slangen.
    Heller ikke fikst fundet på. Resultatet var, at røret, som går gennem skroget drejede rundt, men søventilen forblev fiksert på røret. Og en masse messing hørte op med at være søventil.

    Nå…. ikke noget er så galt, at det ikke er godt for noget. Og nu samler så erfaringerne og kvajerne sig i en chance; jeg flytter udgangen fra cockpit og dækafvandingerne væk fra rorstammen. Lukker hullerne og samler de to afvandingsslanger, rydder dem op, så de ikke hænger ned frit, men løber pænt langs skroget. Spørgsmålet er så, kammerater ud i Grindeejerskab;

    Det nytter nok ikke at montere slanger med større diametre, end hullerne i dæk og cockpitdørk;- vel?

    Dernæst:

    Hvor er det mest hensigtsmæssigt at placere den nye skrggennemføring?

    Venlig hilsen
    William: Brunhilde

    • børge lund hansen siger:

      Hel William. Det problem du nævner med afløbet fra cockpit er noget jeg også har haft. Det var netop en sten der havde sat sig i søventilen . Der trængte også vand op i cockpitet under sejlads ved krængning. Ikke sirligt smart. Min løsning har været at samle dæk og cockpi med et T. stykke i henholdsvis i højre og venstre side med afløb over vandlinjen. Der lavet to skroggennemføringer. Højre og venstre side. de er placeret således. 10cm. Fra roret, og lige over den grå linje. Med denne ændring kan vandet rende frit ud uden modstand. Selvom afløbet kommer under vandlinjen under krængning, kommer der ikke vand ind. De negative linjer agter giver et undertryk på stedet, således at der skabes et sug. Man kan naturligvis montere søventiler, men det er ikke nødvendig. Husk altid at bruge nogle gode armerede slanger.

  11. hanshstorm siger:

    Indkaldelse til Generalforsamling 14/3 2015 I KAS klublokaler Svanemøllen

    Læs alt om dagsorden, tilmelding til middag mv. på dette link https://grinde.files.wordpress.com/2015/02/indkaldelse2015.pdf

  12. 14 Grinder, 2 Marsvin, 1 Spækhugger og 2 Kaskelotter ventes foreløbig at deltage i Svendborg Classic Regatta 7.-9. august. Du kan stadig nå at tilmelde dig det meget flotte arrangement og få en stor oplevelse i fornemt selskab med fine gamle lystbåde i træ samt de klassiske Coronet motorbåde. Læs mere her og tilmeld dig: http://classicregatta.dk – Er du forhindret i at deltage ad vandvejen, så hop i bilen eller på toget og kom til Svendborg alligevel. I skal nok få hyre på en af de dejlige hvalskuder😉

    • Og der kom 20 Grinder, 2 Marsvin, 2 Spækhuggere og 4 Kaskelotter! Helt overvældende flot tilslutning til det meget vellykkede arrangement. Hvis du er medlem af Grindeklubben, så kan du glæde dig til flotte billeder og reportager fra jubilæumsfestlighederne for Grinden.

  13. Så annoncerer vi bogen ‘Med en Cirkel for Øje’ som udkommer sidst på året. Vi vil gerne have hjælp fra dig til at dele viden om bogen og markedsføre den aktivt, så vi når ud til så mange som muligt. Du kan også hjælpe os ved at forhåndsreservere et eller flere eksemplarer eller direkte støtte projektet økonomisk med såvel større som mindre beløb. Vi vil søge støtte fra forskellige almennyttige fonde og kulturmidler, men vi har brug for finansiering af bogen som egenudgivelse. Læs mere herom på bogens hjemmeside: http://cirkelensamles.wordpress.com
    https://cirkelensamles.files.wordpress.com/2014/07/reklame-for-bog.jpg?w=500&h=354
    Bogens to forfattere Uwe Gräfer og Martin Wiedemann er tilstede under Svendborg Classic Regatta og kan fortælle mere om bogen der!

    • Svend Helsted Ravn siger:

      Hej Grindesejlere
      Jeg er endnu ikke medlem af klubben, men håber at blive.
      Jeg skriver med to spørgsmål:
      1. Tips til en god forsikring af en Grinde og hvilken pris snakker vi om
      2. Bor på Frederiksberg (Kbh) og forsøger at få lidt overblik over mulige havnepladser/sejlerklubber – er der erfaringer I kunne give? Havde egentlig kig på Lynetten, men hvilken klub?
      Som information: jeg er “opvokset” i Fredericia Sejlklub og har oprindeligt en styrmandsuddannelse bag mig. Nu kravlet på land med anden uddannelse og weekendfri job. Har været gast på Drage, Folkebåd og Spækhugger efter min jolletid. Nu i alt for mange år ikke aktiv sejler – men nu klar til den båd jeg “forelskede” mig i omkring 1980erne.

      • Hej Svend,
        beklager det sene svar, men jeg er lidt ny i f.t. WordPress, så det var ikke gået op for mig, at der var en besked😉

        Jeg undersøgte forsikringsmarkedet for nogle år siden grundigt (3-4 selskaber i dybden med betingelser etc.). Ud fra den undersøgelse fandt jeg selv frem til Pantaenius, som er et stort tysk selskab med et dansk agentur i Skive. De virker smadder professionelle, og mange af deres vilkår er “no nonsense” – dvs. uden en masse forbehold. Prisen er heller ikke den dyreste. Jeg tror, at vi betalte omkring 4-5.000 kr. for Grinden, da vi havde den. Københavnske sejlklubber er jeg ikke stiv i, men jeg vil anbefale at spørge i gruppen Tursejlads og Sejlsport på Facebook. Der får du svar prompte fra flere. Du vil ikke fortryde en Grinde, da den er velsejlende og harmonisk med god performance og altid trygge egenskaber. Det er en rigtig havbåd og turskib. Fantastisk indrettet og velfungerende. En af mine venner har lige nu en af de sidste Grinder til salg. Den ligger i den øvre ende af kvalitets- og prisskalaen men er også i meget flot stand og overudstyret på alle måder. Ellers skal du regne med 200-250.0 for et godt eksemplar, og derunder er der kompromisser eller varierende renoveringsbehov. Du skal ikke være bekymret for soliditeten og langtidsholdbarheden, men hvis du køber en Grinde under 150.0, er der behov for et eller andet, for at få den i en tidssvarende stand. Vi solgte vores Grinde i 2010 og har sejlet Marsvin siden men er også ved at tænke på at skulle have en Grinde igen. Lad mig vide, hvis jeg kan gøre mere for dig, når du kommer i gang med at sondere markedet. Tjek både scanboat.com og grindeklubben.dk for averterede både.

        Venlig hilsen

        Martin Anker Wiedemann
        maw@persolog.dk / tlf. +45 2013 8291

  14. Anonym siger:

    Hej Grindesejlere
    Brunhilde er ved at få ny maskine; 20 hp Betadiesel.
    Hvad med skrue?
    Hvor meget taber vi på fast skrue i hastighed,
    og hvad med foldepropel…. kan den standse vor opdrift i havnemanøvre?

    venlig hilsen William

  15. hanshstorm siger:

    Grinde 187 Felicia hedder nu ORCA og er træningsbåd i Portugal
    Grinde 187 former Felicia from Helsingør is now training sailors in Portugal
    see their Facebook pages: https://www.facebook.com/pages/FORNAVRE-FORma%C3%A7%C3%A3o-de-NAVegadores-de-REcreio-do-Sport-Club-do-Porto/132479803524447

    De har brug for en ny masterod – den gamle er korroderet – er der nogen der ligger inden med en eller ved hvor den kan skaffes.

    They have a corroded mast heel – and need a replacement – any ideas where to get one??

    • hanshstorm siger:

      The mast heel can be purchased from JohnMast – the spare part costs 1225 DKK including VAT – excl. shipping.

      • Anonym siger:

        Thank you Hans,
        We have already send a email to Johnmast with photos and drawings as you can see in your email. We hope they have the right part for us.

        Thank you again for your help.

        António & Hugo

  16. William Thomassen siger:

    Hej Venner ud i Grindeklubben,
    Fruen og jeg leder forgæves efter indkaldelse til Grindeklubbens generalforsamling.
    Har vi misset noget?
    vh William Thomassen

    • hanshstorm siger:

      Ja det er annonceret i grindenyt sendt til alle hvor vi har rette adresse. Du kan kontakte Hanne Fersøe for tilmelding til middag mv. Det foregår som det plejer i KAS i Svanemøllen på lørdag d 8 marts kl 16.
      Mvh
      Hans

  17. william thomassen siger:

    Motoren, den orginale, skal skiftes på Brunhilde. Orker ikke flere maskinproblemer, selv om maskinen som såden sikkert er ok, dersom man gider kravle rundt og fikse motor på uforudsigelige tidspunkter,- og når det er mindst passende.
    Hvad er jeres erfaringer? Overvejer en Beta 20 hp, og tror at målene passer.

    • hanshstorm siger:

      De mest anvendte valg er yanmar 20hp eller Volvo Penta d1 20 som giver 18 hp og helt suveræn ladning. Folke Berntsson i Sverige har en Beta 16 og en enkelt tysk grinde har en Beta men ikke oplyst størrelsen. Du kan via dit fartøjregister kontakte Folke og få hans erfaring med den maskine

      • Folke siger:

        Hej!

        Jag har som sagt en Beta 16 i min båt och är mycket tillfreds med den. Beta passar i båten med mycket små modifieringar av motorfästet (behöver höjas lite) samt att den väger betydligt mindre än övriga jag tittat på, har gjort en del på seglingsegenskaperna tycker jag (Bukh:en vägde drygt 160 kg), aktern har höjts med några cm.
        16 hk och folding propeller fungerar mycket bra förutom dom välkända backproblemen!!
        Beta är servicevänlig, lätt att komma åt impeller, filter etc…

        Hör gärna av dig om du behöver mer info tel: 0703-122251
        Folke

    • hanshstorm siger:

      Beta 16 vejer 95 kg, så skal der kompensationsvægt i båden iflg. klassebestemmelserne så vægten er på mindst 100 kg. Vælger du en Beta 20 – så er du i hus med en vægt på 104 kg.

      • Folke siger:

        Jo det är sant, är det i Grindeklassen man ska kappsegla i så är Beta 16 något för lätt. Nu verkar det ju inte sannolikt att klassen återuppstår, jag hade den diskussionen med en del Grindeägare både i Danmark och i Sverige innan jag bestämde mig för att modifiera min båt med annan mast, kolfiber segel, lättare motor, gennaker på peke etc. I Sverige kappseglar vi enligt SRS och där tillåts en del modifieringar för att göra det attraktivt att delta. Vi kappseglar en hel del och möter mestadels mycket modernare båtar än Grinden men tveklöst gör vi rätt ofta bra i från oss vilket sporrar till att fortsätta. Följer med intresse modifieringarna som gjorts med rodret på Grinden, intressant även om det nog är ett rätt avancerat ingrepp, men att göra ett lättare originalroder (kolfiber) känns vettigt, har haft nere mitt några gånger och det väger på tok för mycket på helt fel ställe. tyvärr kommer man väl inte tillrätta med backproblemet på det sättet.
        Nå, dessa spörsmålen hör kanske hemma någon annan stans, och vi använder våra båtar så som det passar var och en bäst.
        Sammantaget tycker jag att Beta, oavsett storlek, är en bra motor, enkel att montera och servicevänlig!
        Snart är det sjösättning….:-)

        Folke

    • william thomassen siger:

      Skønt med kyndige erfaringer, når man nu skal træffe dispositioner, som både påvirker båden og økonomien. Jeg er så taknemmelig.
      Indtil erhvervelsen af Grinden, sejlede jeg en gammel spidsgatter,-og udviklede af nødvendighed og interesse en rimelig modig “gør et selv” attitude. Så jeg forsøger nok at klare motorskiftet selv,
      Og nok en gang, tusinde tak for de konstruktive tilbagemeldinger.

      • hanshstorm siger:

        Der er mange der har foretaget motorskiftet selv – bla. formanden – og så kan du også kontakte vores bestyrelsesmedlem Lars Andersen for evt. tips – han underviser i motorer på maskinmesterskolen og bruger der gamle Bukh. Det er muligt andre har erfaringer – så jeg kan kun anbefale at deltage i generalforsamlingen i år og spørge løs – vi plejer at være ca 40 grindesejlere.

  18. På sidste bestyrelsesmøde talte vi om, hvad der skal til for at tiltrække yngre generationer af sejlere og nye sejlerfamilier til de Bruunske klasser. Konklusionen var, at vi nok skulle billedmæssigt matche formidlingen af sejlerlivets glæder gennem flere billeder af både.. med mennesker på😉

    Og så var det jeg tænkte, at du kære læser kunne blive træt af at se redaktørens kone, børn og hund og måske ville bidrage til almen adspredelse gennem at dele dine familiebilleder ledsaget af sejladsberetninger eller korte billedtekster.

    Som formanden i det kommende nummer af Grinde Nyt mere end antyder, er vi ved at være læns for nye billeder og vil gerne have en saltvands-indsprøjtning til kommende numre. Så skynd dig at finde gode situationsbilleder frem fra livet ombord og send dem digitalt i høj opløsning til redaktøren på maw@persolog.dk eller i papirform til indscanning:

    Martin Anker Wiedemann, Kongshøj Alle 12, DK-5300 Kerteminde og underret mig telefonisk eller pr. mail, så jeg ved, at jeg skal holde øje med dem i posten. Alle billeder returneres efter endt brug ⌘

    • At the last board meeting we discussed, what it takes to attract younger generations of sailors and new sailing families to the boat classes of Peter Bruun.

      In conclusion we agreed, that con-veying the the joys of sailing visually with more pictures of boats.. with people on them was one of the answers😉

      So I thought, that if you might be fed up with a magazine depicting my wife, children and dog, you may consider sharing yours alongside short picture descriptions or sailing reports.

      We are running short of new material and urge our distinguished members to lend a hand with stocking up our database for future issues of Grinde Nyt. So hurry up and dig up situational pictures from life aboard and send them digitally in high resolution to maw@persolog.dk or in hardcopy for scanning: Martin Anker Wiede-mann, Kongshøj Alle 12, DK-5300 Kerteminde, Denmark and please notify me by phone or e-mail, so I can keep a lookout.

      All pictures are returned after processing ⌘

  19. Den norske Grinde Mogador foretog i 1995 en imponerende sørejse fra Tønsberg til Spanien og tilbage igen. Se denne fine 35 minutter lange langfartsberetning: http://youtu.be/BYyhyG9ALDM

    Watch the 35 minute feature film about the Norwegian Grinde Mogador embarking on a return trip from Tønsberg in Norway to Spain in 1995. Impressive and a convincing tribute to a little rugged ship, that can take you across oceans through hell or high water and bring you safely home again..

  20. Det tyske Yacht Magasin har publiceret en flot film – med Grinden Ella!

    http://tv.yacht.de/video/YACHT-Modern-Classics-2013-%25E2%2580%2593-der-Film/d321deff8c5eff4899abcc032686d996

    Uwe Gräfer, skipper på Grinden Ella er aktiv i foreningen GFK Klassiker for ældre lystfartøjer i glasfiber, som hvert år har en regatta og socialt træf. Se de meget flotte optagelser og nyd stemningen.

    • The German sailing magazine Yacht has published a beautiful video with the Grinde Ella as an attractive guest star. Enjoy the film http://tv.yacht.de/video/YACHT-Modern-Classics-2013-%25E2%2580%2593-der-Film/d321deff8c5eff4899abcc032686d996

      The setting was the annual rally for GRP classics held by the association GFK Klassiker, where Skipper and owner of Ella, Uwe Gräfer is actively involved.

      How wonderful, that such an association exists, and that the classes in small numbers has a place to be organised. Also that it is not all about wooden boats in even smaller and ever diminushing numbers. It’s about the love of boats, sailing them and preserving them and the interest for the future.

      Unfortunately the arrogance of the traditional wooden boating community casting off the many beautiful GRP classics as yoghurt cups or abominations at least in Denmark divides the sailors by an invisible “Berlin wall.” Maybe someday, when there are 25 wooden classic boats left, we can offer them a place to organise themselves with the rest of us and enjoy the shared interest😉

  21. Filmpremiere! Efter en lang pause siden sidste udgivelse af film på Grindeklubbens TV-kanal http://youtube.com/Grindeklubben er der nu en ny lille film med indtryk fra Drejø.. Se ‘Drejø Meditations’ og nyd Michael Bagges guitarstykke, der ledsager billederne:
    http://youtu.be/hdhwhxmU1s4 som en anden Hitchcock cameo appearance optræder den spidse rumpe af Marsvinet Petit Cochon i et kort klip😉 Enjoy!

    • Grindeklubbens TV-kanal på Youtube har med sine forskellige bidragydere (ca. en håndfuld mest aktive) siden starten for 2,5 år siden opnået godt 100.000 visninger. Hvis ikke du har brugt kanalen tidligere, så snyd ikke dig selv for masser af herlige beretninger, flotte billeder og smuk musikledsagelse. Hen ad vejen ville flere Kaskelotfilm og Spækhuggerfilm være dejligt, men Grinden og Marsvinet er særdeles effektivt repræsenteret.

  22. Sommer med cafeoplevelser på Drejø og Lyø samt sejleroplevelser delt på Keepsailing

    Jeg må lige komme med endnu en opfordring til at tilmelde sig Keepsailing: http://keepsailing.net som er din elektroniske logbog, som registrerer dine sejlture, klokkeslet, positioner, fotos taget undervejs og kan deles med vennerne.

    Sidste år var første år udelukkende med iPad-navigation, og i år har vi fået endnu mere glæde af iPad’en og iPhone med Keepsailing. Jeg er gammeldags og fører naturligvis en logbog over de væsentligste begivenheder, i bogform selvfølgelig. Det bliver jeg ved med, men Keepsailing har været rigtig god på flere områder: Den registrerer antal sømil udsejlet og afgang og anløbstidspunkter, så jeg bagefter bare kan slå det op og ikke behøver skrible undervejs. Den viser min samlede rute, og vennerne optræder på programmets “venneradar,” når de husker at starte programmet.

    Så vi har siddet i officersmessen om aftenen og snakket om, at nu er den og den kommet så langt op i Sverige, Østtyskland, Smålandshavet eller nærmer sig os og kommer på vinkeafstand snart. Det er sjovt og hyggeligt, og på den måde mødtes Keld aka Spidsgrisen og jeg, da jeg singlehanded sejlede hjem fra Troense. Jeg havde ham på radaren fra morgenstunden, justerede min kurs ind for at skære hans, fik visuel reference på 200 meters afstand og blæste forbi ham på 10 meters råbeafstand i meget frisk vind. Gå ind og hent programmet til din smartphone. De understøtter alle typer smartphones og tablets.

    På Lyø ankom vi i strid blæst for motor og skulle bare have noget kaffe, så annoncen på havnen med Café Højen var et af de første waypoints, da vi havde landlov. Den ligger helt derude, hvor den sidste krage har vendt – næsten ude ved revet, på Revvej 10 og syner ikke af meget, men skindet bedrager. Vi fik den bedste caféoplevelse i umindelige tider. Superlækker enkel mad, iskold fadøl og den bedste Cappucino, du kan forestille dig – til absolut rimelige priser. Veloplagt familieteam med den unge datter som primus motor i køkkenet. Hun er så tilfældigvis uddannet kok, så det forklarer en del. Kommer du til Lyø, så find Café Højen. Der findes ikke andet af den slags derovre, så snyd ikke dig selv for en oplevelse af æstetisk nydelse😉

    Drejøs Gl. Elmegaard er en veletableret succes af samme art og altid et glædeligt gensyn. Den pragtfulde gamle have er den perfekte Carl Larsson idyl til at indtage kaffe, kage og et glas kold hvidvin med tranebær..

  23. William Thomassen siger:

    Bøvl med olie i min gamle Buhk.
    Motoren fungerer ok, men efter et par kraftige krægninger i en kastevind, flød der med olie foran trappen i salonen. Det var i et hvert fald 1 dl. om ikke mere. Det viste sig så, under oprensningen, at der var en hel sø ind under motoren, mellem de langs- og tværsgående motorfundamenter. Jeg skal da lige love for, at det er ikke det sted, som er nemt at komme til.
    Nå… jeg har heldigvist pejlet olie, og i første omgang blev jeg lidt overrasket over, at olieniveauet ikke var ændret, oliespillet til trods. Ved nærmere eftertanke huskede jeg, at min mekaniker havde konstateret, at gearhuset manglede olie i fjord, da han kravelde rundt og inspecerede maskinen.
    Så mig ned i “kælderen, og lede efter gearoliepejleoinden, men den fandt jeg så ikke. Men det sker nok næste gang, her en af dagene, når jeg genoptager min søgen.

    Men er der andre, som har tilsvarende erfaring; læk af gearolie?
    Og hvad pakning er så gået?
    Og har nogle en praktisk fidus til rengøring ind under maskinen? Jeg har prøvet med bleer og en særlig olieopsugende pose, men begge dele kan dårligt skubbes ind mellem fundament og maskine.

    Og ellers?
    Nyder min Grinde, dejlig båd. Lige så stille bliver skuden mere og mere vores… efter 1 1/2 år.

    Venlig hilsen William /Brunhilde

    • Hej William, ja det er ikke sjovt at have olie liggende i sumpen. Det oplevede vi også engang. Det er bare med at få tørret op i en vis fart. Lars fra bestyrelsen skal nok finde et svar til dig ved lejlighed, men bare lige hurtigt mht. oliepejlepinden. Den findes mig bekendt ikke. Som jeg husker det, kravlede jeg indover motoren bagfra efter afmontering af kassen og kiggede ned i dybet med en lygte efter afskruvning af skruen i toppen af gearhuset.

      • william thomassen siger:

        Tak for opmuntringen,
        kravlede rundt på maksinen her i eftermiddag.
        Lidt opløftende var det da, at jeg fandt pejlepinden til gearolie; sidder fast i skruelukket til gearoliepåfyldingsstuds. Og pejlepinden var helt tør… ikke godt.
        Tror nu, at lækket kan være overgangen mellem påfyldingsrør og gearhuset. Så det ser jeg nærmere på i morgen.

        Udluftning; skærvskruen er vildt svært at komme til. Et vandfilter er monteret foran, en oliebeholder til skrueakselen monteret agtenfor dieselfilteret med skrævskrue. Jeg kan simpelt hen ikke få skrutrækkeren,- en meget kort en, til at fange an i skærven. Bøvler videre i morgen.
        Når man taber værktøjet, er det næsten umuligt at fiske det frem, så snore i lampe, nøgler og skrutrækkere… snore, som fisker i alt muligt andet. Jo jo… siger da ord, jeg ikke lærte i søndagsskolen eller hos min mor.

        Overvejer en ny og større moter. Ja, endda kikket lidt på en elmotor. Men mere om det senere.
        Så igen, tak for opmuntringen, og glæder mig til at komme i kontakt med Lars. Hilste jo på ham i Gilleleje.

        Venlig hilsen William

    • william thomassen siger:

      Altså, Hudini havde god plads i sine kasser i forhold til en Grindeejer nede i sit motorrum; skærvskruen på brendstoffiltret skal løsnes, men der er simpelt hen ikke plads til noget,- andet en en lille skralle med en topnøgle som passer til et bit, som igen passer i skærven… sådan da. Så endelig fik jeg løsnet den skrue, og pumpede på livet løs. Og jo jo, diesel spruttet ud i motorrummet, men luftboblen i slangen forsvandt ikke. Og jeg mangler at finde næste luftepost… jo jo, jeg har læst manualen, men et er søkort at forstå….
      gearet må vente til i morgen.

      Og plads… ind under maskinen. Motrofundamentet danner et lukket bassin, og maskinen gør, at selv med erfaringer fra Citroëner, så er det lidt af en popgave ar rydde op oliespil der nede.
      I morgen prøver jeg med en særlig våd-støvsuger og godt med savsmuld,
      idag har jeg rugt 1 rulle med køkken-rulpapir og 10 bléer til de største børn,- og oceaner af håndrensekrem og der er fortsat olie der nede.

      Glæder mig til at få kontakt til Lars… der er så meget i dybet af en Grinde.

      • william thomassen siger:

        Luft i dieselsystemet var vist den forkerte diagnose.
        Motorakkumulatoren fik en hel del af det gode vand og ladet op til 100% for nogle uger siden. Men lige så stille var det som om der var luft i dieselsystemet, nøglen skulle drejes en tre- fire gange før maskinen modvilligt startede, og efter fem seks starter var akkumlatoren flad. Til trods for landstrøm og dyr lader…

        Så ny akkumulator, nu på 75 ampere og AGM. Og motoren starter ved første drej på nøgelen, ikke noget, som indicerer luft i slanger. Dejligt.

        Så ned i kælderen og rode med gearet. Nu har jeg installeret en LED- lampe i maskinrummet, og en lygte ekstra gav godt med lys. Og ja, bag ved udstødnignsslangen og slangen med olie til stævnrøret, der var påfyldingshullet. En 17-nøgle og møtriken var åbnet. Tragten var så for stor, slangerne var i vejen, men med en pumpe kunne jeg pumpe olie ned i gearet… altså bortset fra arbejdsstillinger er det nemt nok, når man bare ved hvordan.

        Så står der tilbage at finde ud af evt. læk i gearet. Men jeg har min motormand fra i fjord mistænkt for ikke at have gjort arbejdet ordentligt. Så om en uge kravler jeg ned i kælderen igen, fjerner “motorkassen”s to sider og kikker efter oliepøler og måler olieniveau i gearet. Jeg har i et hvert fald ikke brugt for at melde mig til yoga på aftenskolen, med de der arbejdsstillinger nede i bund af Grinden.

  24. Martin Anker Wiedemann siger:

    Redaktørenn er på sommertogt i det sydfynske og er p.t. fortøjet i Svendborg. Har spottet en ukendt Grinde i Svendborg i går. Hvis vi alle oprettede en profil på Keepsailing.net, så ville fartøjsregistret lige pludselig blive levende😉 gør din logbog elektronisk og del dine oplevelser med andre ligesindede, som du bliver fartøjsven med – lidt ligesom Facebook. Bare en lukket fest, hvor kun dem, du ønsker skal se dig, kan det. Støt Keld og Jespers gode initiativ og opret dig på http://Keepsailing.net.

    Dagens fangst var to antikvariske bøger til skibsbiblioteket – fundet i Æseløret, som har et enormt udvalg men ellers ikke er nogen særlig positiv oplevelse at gæste.

    Keepsailing folkens og hjælp nogen med forfortøjningerne, hvor I kommer frem😉

  25. Martin Anker Wiedemann siger:

    Tillykke til Grog med 1ste pladsen i Fyn Cup 2013, samt til Mira og Norrøna for deres 2. Og 3. pladser. Stormsvalen og Salka Valka deltog også, og dermed blev der vel sejlet om klubbens pokal?! Mens søens folk har udkæmpet det rituelle søslag, har undertegnede og Uwe Graefer kæmpet bravt for at renovere den “Lille Gris” på vinterpladsen i Kerteminde. Polyester, glasfiber og epoxy i stride strømme, støv og udfordringer, der har krævet udholdenhed og kreativitet. I går belønnede vi vores indsats med en sejltur i en lånt båd. Dejligt sejlvejr på Kerteminde Bugt.

    • hanshstorm siger:

      Nej, desværre ikke. Pokalserien kræver mlndst 5 tilmeldte OG STARTENDE. Men Allan – Grog – passer på pokalen for bestyrelsen – dertill er Grog den sidste klassemester vi har. Fyn cup var rigtig sjov og lærerigt. Og viser charmen ved distance sejlads. Selvom man er timer efter den førende, kan man komme tilbage ved en af de mange “omstarter” og vinde. Derom senere i beretningen om en spændende sejlads.

  26. Mens vi venter.. på Grinde Nyt / While waiting for Grinde Nyt

    Kære Grinde-sejlere, det har helt ekstraordinært taget trykkeriet 14 dage at trykke vores klubmagasin denne gang. Derfor får I først i starten af næste uge bladet, på den forkerte side af pinsen. Jeg beklager meget, men jeg håber, at forventningens glæde indfries, når I får det. Formanden postede magasinerne og fartøjsregistrene til alle, der indtil fredag havde betalt kontingentet. Jeg håber, at mange har benyttet Pinsen til at få luftet skuderne og få noget vand under kølene..
    Dear fellow Grinde-sailors, Quite out of the ordinary it has taken the printing facility two weeks to print the May issue of Grinde Nyt. Therefore, you will receive the magazine early next week – and quite unintentionally – after the Pentecost holidays. I am truly sorry, but I trust you to have your joy of expectations gratified, once you do get it. The chairman of the board delivered the magazines and fleet registers to the mail on Friday for all those, who had paid the annual contribution. I hope that many of you have taken the chance to air the boats and get some water under the keel during the Pentecost holidays..

    • En lille korrektion til det netop udsendte magasin: På side 21 Er overskriften “Fætter-kusine tur til Tunø” med et dejligt billede af Grinden Mallemuk og Spækhuggeren Granit Gurli fra 2009. Der skulle naturligvis have stået Omø, men undertegnede har næsten fået Tunø på hjernen efter de mange pinsetræf up north😉 Vi bekagler!

  27. hanshstorm siger:

    Pinsetræf i Øst – kom med til Gilleleje

    Lars Andersen har sammen med Axel sørget for reservation af plads tæt på sejlklubben i Gilleleje. Meld dig til så du kan få besked hvis der sker ændringer – ellers mødes vi med højt humør i byen på toppen af Sjælland. Læs invitationen her!

  28. william thomassen siger:

    Hej venner ud i Grindeklubben

    Vedrørende farvekode og farvehandler.

    Jeg nyder jo meget, at Grindeklubben har så veludviklede tjenester, rigtig dejligt. Men her i dag opdagede jeg at telefonnummeret til Meripol Glasfiberservive Aps
    Øster Alle’ 32, 4200 Slagelse er forkert. Det skal være: 58529040, på “tekniksiden” står der
    Tlf 58529004. Simpel slåfejl, men damen i den anden ende er lidt træt af “fejlopkald”.
    Venlig hilsen William

  29. Kære deltager i generalforsamlingen i går – og alle de øvrige afficionados!

    Opret dig en profil på Keepsailing.net og hjælp Keld og Jesper med at få gang i det spændende bådfællesskab på nettet og få dig den perfekte ledsager til navigation per iPad eller iPhone: Din elektroniske logbog med spændende muligheder for at dele dine oplevelser og ture med andre på en sikker måde.

    Adressen er: http://www.keepsailing.net/Default.aspx

    Søg på Petit Cochon og bliv bådven med redaktøren😉 Jeg sidder klar!

  30. Grinde Nyt – lige nu i din postkasse! New edition in your mailbox..

    Læs bl.a. om forstagssvigt, generalforsamling, workshop og stumpemarked, pinsetræf, high aspect fok, Fyn Cup 2012, sommerberetning fra Bipon II, halvmodel af Grinden, spidsgattet slæbejolle, og http://keepsailing.net og bliv underholdt af dejlige sejladsbilleder.. Alt dette får du for 250 kr. i medlemskab: Sociale arrangementer og træf, samt 3 årlige medlemsmagasiner og fartøjsregister over alle kendte Bruun-både over hele verden.

  31. hanshstorm siger:

    Generalforsamling 9/3 klokken 16.00
    Workshop om elektroniske hjælpemidler 9/3 klokken 15
    Stumpemarked til Grinde etc. ved generalforsamlingen
    Læs om alt her:

  32. hanshstorm siger:

    Skitur til Vallåsen, Skåne, Sverige 17/2 ER AFLYST.
    Læs under arrangementer / Træf / Skitur – eller
    Brug dette link

  33. hanshstorm siger:

    Referat fra bestyrelsesmøde 8/1 2013 er nu tilgængelig. Se under “Klubben” “referater”
    mvh
    Hans Storm

  34. hanshstorm siger:

    Hvem og hvor bruges vores hjemmeside –
    alt det kan du se ved at følge dette link: https://grinde.wordpress.com/2012/12/31/2012-brug-af-hjemmeside/

    Godt Nytår – Happy New Year

  35. Happy Newyear from the editor..

    Thanks to the non-Nordic speaking community of the Bruun Double Enders for fun, exciting and inspiring contributions in the shape of stories, films and photographs from your maritime lives in the course of 2012. The year gave us many of the usual sailing experiences spices up with island-circumnavigations, rallies and creative projects like double ended dinghies, beautiful half models of the Grinde – with Finn Lodahl as the creative source; the establishment of a club in Germany for classic GRP sailboats with active participation of Uwe Gräfer, skipper of the Grinde Ella; and finally the online logbook and sailing community for smartphone and computer, conceived by Keld Christiansen, skipper of the Marsvin Spidsgrisen and his brother. All contributing to revitalise and inspire our passion for the Bruun double enders. Many thanks to these good people and many more for the willingness to share their passion with the rest of us.

    I will with the acceptance from Finn Lodahl convey his e-mail address lodahl.vejle@stofanet.dk to those potentially interested in the half model of the Grinde. I am very happy with mine, I can tell you as the first step towards once again obtaining also the starboard side and of course in the scale of 1:1😉

    Go to http://keepsailing.net for creating a user and help betatest the community for Keld to further develop the exciting community online. Although currently only available in English, I am sure, you will find it interesting to try out. Without any offense intended it is by far more convincing and good looking than the earlier attempt by the Danish Sailing Association to do something similar.

    Happy Newyear – may the winds be plentiful and favorable and the sun rich and everpresent in the coming season for you!

  36. Godt nytår fra redaktøren..

    Tak for sjove, spændende og inspirerende bidrag i form af historier, film og billeder fra jeres sejlerliv i årets løb. Året har budt på nogle af de sædvanlige sejleroplevelser, krydret med ø-rundinger, træf og kreative projekter i form af spidsgattede joller, flotte halvmodeller af Grinden – fra Finn Lodahls kreative åre, oprettelse af en forening for klassiske lystfartøjer af glasfiber i Tyskland – med deltagelse af Uwe Gräfer alias Grinden Ella, samt senest Keepsailing.net, som er en slags logbog og sejlercommunity til smartphone og computer udtænkt og udviklet af Keld alias Spidsgrisen og hans bror. Altsammen med til at revitalisere og inspirere vores passion for de Bruunske spidsgattere. Stor tak til disse gode mennesker og mange flere for deres bidrag til os andre.

    Jeg vil i den forbindelse med accept fra Finn Lodahl henvise eventuelle interesserede i en halvmodel af Grinden til at kontakte ham på lodahl.vejle@stofanet.dk. Jeg har selv fået en, som jeg er rigtig glad for. Første skridt på vejen til atter at få også styrbordsiden med og i 1:1😉

    Gå ind og betatest http://keepsailing.net og opret dig som bruger der, så Keld kan få gang i udviklingen af det spændende sejlercommunity på nettet. Det ser bedre og mere gedigent ud end Dansk Sejlunions velmente men lidt forkølede forsøg på det samme – no offense intended😉

  37. Lidt om seneste nummer af Grinde Nyt fra redaktøren..

    Først fik jeg selv et fejlindbundet eksemplar og et mindre hjertetilfælde. Dernæst blev jeg beroliget af at finde ud af, at jeg formentlig var den eneste, men de sider der er dobbelt i mit magasin mangler måske i et af et andet medlems eksemplar.

    Så derfor – har du fået et mærkeligt eksemplar med for mange af nogle og nogle andre manglende sider, så kontakt os i bestyrelsen og få ombyttet det til et rigtigt😉

    Jeg er dog også lidt ked af, at forsidebilledets farvekvalitet og midteropslaget ikke er helt den vanlige standard. Både for mørkt og for lidt kontrast. Og så har min store søn, der er startet på engelsk på universitetet føjet spot til skade ved at påpege et par tyrkfjel i en engelsk artikel. Jeg beklager på redaktionens vegne og håber til gengæld, at indholdet af de mange interessante bidrag vil behage både bredt og dybt.

    Vh

    Martin Wiedemann

  38. hanshstorm siger:

    Referat fra bestyrelsesmøde 29/9 – se under klubben/referater
    GrindeNyt udkommer 2 uge af november – sendes til alle medlemmer!
    Se knaldtilbud fra Doyle Sails på ny tur rullegenua med skumindlæg og UV beskyttelse – særtilbud til Grinder – 10 sælges til specialpris.
    Bestyrelsen

  39. Dadadadaaaah! Grinde Nyt udkommer lige om lidt.. Nu er der nedtælling til næste nummer af Grinde Nyt, og du kan godt glæde dig. Der er lidt af hvert, sygdom ombord, teknik, trimtips, mere om Kaskelotten og et flot dobbeltopslag med en Spækhugger og Kaskelot i samme kapsejlads, søsætning i Roskilde, et museumsbesøg i Hamburg og meget mere..

    Alt dette og hyggeligt selskab får du, når du melder dig ind i Grindeklubben for 250 kr. om året + omfattende teknisk rådgivning og en komplet fortegnelse over alle de Bruunske spidsgattere, vi kender ejerne på.

    Sejler du Grinde, Marsvin eller Kaskelot, så meld dig ind i Grindeklubben og nyd godt af fordelene!

  40. hanshstorm siger:

    Problemer med dæksbelsaget til forstaget på Grinden.

    I det nye nummer af Grinde Nyt skriver Jørgen Binzer om et muligt alvorligt problem, der kan koste masten! Indlægget bringes her på hjemmesiden under teknik og tips. Det vil være en god ide at foretage inspektion nu hvor båden afrigges for vinteropbevaring.

  41. Så er den gal igen!

    Dårlig ryg og dårlig sommer har resulteret i tre hurtigt producerede film til din underholdning. Se filmen om vores lille sommertogt i Marsvinet Petit Cochon med Grinden Ella og dens skønne besætning http://youtu.be/CvQTLJzMD4U eller hvad med den reviderede udgave af Kerteminde-Tunø 2012 filmen http://youtu.be/ikNc6FqLois hvor der blandt vises en halvmodel af Grinden og en spidsgattet slæbejolle. Eller du kan vælge at se filmen fra Museumsøen i Roskilde med flere af de dejlige rekonstruktioner af snekker og knarrer og smakker http://youtu.be/Y4AFjkWaDYc

    Eller du kunne også tage ud at sejle, for lige nu er vejret smukt og artigt😉

    Hav en god sommer og.. stay tuned

  42. hanshstorm siger:

    Rapporten fra Tunø træf 2012 kan du nu finde her: klik her

  43. Anonym siger:

    Hello Hans Storm,
    my name is Christian Tiedt from Rostock in Germany. I want to announce that I bought the Grinde Tippi III 2010 from Brejning. The vessels home-port is now Rostock, Rostocker Yacht Club. The Name of the ship is “Tippi”.
    Friendly greetings from Rostock and the ROYC Christian

    • Congratulations Christian with a fine ship and a beatiful name for her too. This also goes to the city of Rostock for upping the view of the marina😉 I am sure, that you will be happy with your choice!

      Greetings

      Martin Wiedemann, Marsvin DEN 16 Petit Cochon of Kerteminde, Dk.
      Editor of Grinde Nyt and the youtube channel http://youtube.com/Grindeklubben

  44. Hans H Storm siger:

    Hjemmesideproblem

    Flere af undersiderne er blevet inaktiveret og kan pt. ikke findes. Det drejer sig om de fleste sider under teknik og tips, billeder mv. der skulle hentes fra den gamle hjemmeside. Vi arbejder på at få retableret links og adgang, der er blevet fjernet ved flytning af server/udbyder. Vi håber at have det meste kørende efter week-enden 23-24 Juni.

    mvh
    Hans Storm

  45. hanshstorm siger:

    Pinsetræf Øst

    Så er alt klart til Pinsetræffet i Gilleleje fra fredag 25/5 mandag 28/5. Der er reserveret plads i Gilleleje havn i det nye bassin inderst – dvs sejl til sejklubbens slæbested – drej mod øst og gå helt ind til bunden, der har Axel andersen fået lov til at reserve pladser til os.

    Vi Griller lørdag og søndag – klubben byder på øl mv. og sørger for kul. Det vil være godt hvis vi medbringer vores egne griller – der er gode indkøbsmuligheder i store supermarkeder tæt på havnen.
    Hvis der er lyst til leg så kan man spille Boule – og andet – medbring gerne lege redskaber.
    Ellers er der bare kaldt til hygge – skipperhistorier – bådvisning mm.

    Der er billede af hvor vi skal ligge hvis du kigger under “arrangementer-træf”
    Vel mødt til nogle dejlige sommerdage i maj.
    bestyrelsen

    • hanshstorm siger:

      Sidste nyt fra østfronten
      Gilleleje lørdag 26/5 klokken17.45
      Vejret holder – solen er ikke konstant, vinden ej heller, smådryp men nu gøres klar til Grill aftenen. En enkelt dråbe truede, men det blev ved det. Vi er 2 Kaskelotter, Mokka fra Rungsted er suppleret med Mira fra Oslo, Kraka, Anne Christine, Ida, Anna, Basse, Ararat, Baiana, Gråbjørn, Eja og Mira 12 ialt, og vi afventede Orca fra Sverige. Men desværre – Orac blev arbejdsramt og kunne hevrken nå frem til Tunø eller Gilleleje.

  46. Kære Grindister og øvrigt godtfolk,
    man har begået en dramatisk dokumentar fra Grinden Ellas stormfulde krydsning af Østersøen forrige weekend med Kaptajn Gräfer og hans besætning (mig). Vi lagde ud fra Kiels Olympiahafen i kulingsvejr med kurs mod Marstal på halvvind fra vest – styrke 6-7 med styrke 8 i bygerne. Oplev den herlige tur filmet med min iPhone på Grindeklubbens youtubekanal: http://youtube.com/grindeklubben – Er i øvrigt meget taknemmelig for sprayhood’en på Ella, som jeg kunne dukke mig under og redde telefonen, når skæverterne sendte røgvand helt ned agter – once in a great while😉 Titel: ‘Ella est la’

  47. hanshstorm siger:

    ØSTTRÆFFET I PINSEN

    Selvom foråret har forsinket mange søsætninger, så kommer det gode vejr vi har ventet på til Pinsen. Dansk Grinde Klubs Østtræf vil i år ramme Gilleleje. Vi ved at Nivå Sejlklub har pinsetur til samme sted, men vores mand på havnen – Axel – vil hjælpe os med et sted vi kan grille og hygge os. TV 2 vejret lover fuld sol (husk solbeskyttelse) og blide vinde fra NØ der mandag hvor de fleste nok gerne vil sejle at gå i N – det kan hvis det holder ikke blive meget bedre for den destination.

    Lars Andersen grindeida@os.dk og undertegnede vil meget gerne have melding om du/i der får denne mail (dvs alle med postnumre op til 5000, samt vores Svenske nærnaboer) vil finde vej til denne skønne plet på Sjælland. I givet fald vil der komme målrettet info op til fredag før Pinse (kommer også på hjemmesiden). Vi regner med fælles Grill om lørdagen – medbring selv grill egnede madvarer (kan købes i Gilleleje tæt på havnen) – klubben byder som vanligt på lidt drikkeligt.

    For bådene syd fra kan vi forestille os et ”pit stop” fredag et sted fra Rungsted til Helsingør – så vi kan sejle som en eskadre til Gilleleje, give gerne lyd om hvad dine lyster er.

    Vel mødt
    På Bestyrelsens vegne

    Hans H. Storm

  48. hanshstorm siger:

    Brænderdelen til,optimus 55/155 kan nu fås igen!
    Der kom hul i et af brænderens rør på vores optimus 55/155 kogeapparat, med en stikflamme ud til højre under brænderhovedet og petroleumslæk selv når der var lukket for “hanen”. Jeg kontaktede Kjøller der i sin tid solgte dem til P.Bruuns værft, for de to petroleums brændere der er lige så effektivt som gas, og som er mindre farlige ville vi gerne bevare – men ak, det var 20 år siden de havde splgt de sidste reserverdele. På internettet fandt jeg en annonce fra Fogas i Sverige http://www.fogas.se/shop/1844—fotogenbraennare/ hvor der med begejstring stod – nu kan brænderne til .. bla. 55/155 fås igen. Billedet viste klar det var den rette. Petromax i Danmark skulle også forhandle dem. Det er en tysk fremstillet tro kopi der er testet og godkendt – og ikke en af de farlige der blev lanceret i slutningen af 90’erne og som kunne eksplodere. Leveransen var hurtig (2 dage) og brænderen kostede inkl moms og transport til en svensk adresse 898 Skr. dvs 750 DKK. I betragtning at et reparationssæt dyse, skiver mm. koster ca 300 DKK er det ikke dyrt. Det tog 5 minutter at montere den- virker perfekt. Så smid ikke dit gode gamle kogeapparat ud – selv hvis du skal skifte begge brændere er det billigere end et nyt og mindre effektivt spritapparat – og så slipper man for at bygge pantryet om!

  49. hanshstorm siger:

    Pinsetræf i Øst
    Læs om hvad der er under planlægning og meld dig som foreslået så du ikke misser en god mulighed for at mødes med glade Grinde/Kaskelot og marsvin sejlere i pinsen. Læs ved at trykke på linket her:
    https://grinde.wordpress.com/%c3%b8vrige/arrangementer/traef/pinsetraef-i-ost/

  50. Her til morgen lidt over otte blev mit Marsvin Petit Cochon løftet ud af vandet og beviste endnu engang, at grise kan flyve😉

    Der var kun ganske lidt begroning i form af alger og stort set ingen rurer. Båden var malet med Biltemas bløde bundmaling på kobberbasis. Det er i øvrigt Danmarks billigste til 139 kr. for en dåse. Jeg brugte halvanden dåse sidste år og spædede op med fortynder. Efter en times højttryksspuling er hun nu atter klar til at blive malet. Udover alger var der lidt flotte rustikalier på kølen. Det er faktisk en levende organisme – mest dekokrativt ser man dem på de flotte optagelser af Titanic – ingen sammenligning i øvrigt😉

    God arbejdslyst!

  51. Hans H Storm siger:

    Referat fra generalforsamling 10 marts 2012, er nu publiceret på hjemmesiden. Se: https://grinde.wordpress.com/2012/03/23/generalforsamling-i-dansk-grinde-klub-10-marts-2012-kl-16-00/

  52. Hans H Storm siger:

    Kjartan Bergsson fra Norge har fået oprettet en dialog på grindebloggen om erfaringer med Grinden. Han søger en brugt og vil gerne have dine erfaringer så han ved havd han skal kigge efter. Hjælp ham og andre ved at deltage med kommentarer via bloggen som du kommer til udner menupunktet “aktiviteter”.
    mvh
    Hans Storm

  53. Set på Youtube: En af de navnkundige Wharram Tiki 21 catamaraner fra New Zealand.

    James Wharram har i en menneskealder tegnet sine Tiki catamaraner i alle størrelser fra 21 til 38 fod. Bygget i krydsfinér og til at skille ad og traile og søsætte fra en strand. De er forbavsende velsejlende med deres enkle rigge uden bom og med “fat top” og korte master. James Wharram har tegnet dem til at bære fulde sejl op til 18 sekundmeter, og de begår sig overbevisende på de store have også. Tiki 21 har en smal kahyt med en køje og siddehøjde i hvert skrog. Lige nøjagtig hvad man behøver men heller ikke mere end det. Her ser du søsætningen af en Tiki 21 http://youtu.be/NnVog9QXXV8 . Se en Tiki 21 og 26 på tur langs Istriens kyst: http://youtu.be/YJVAHR39MSs . Her ser du afmonteringen af en Tiki 21 ved lavvande, og hvordan den kommer på traileren igen: http://youtu.be/cp32KGI15C4 . Og sidst men ikke mindst en eksotisk tursejlads på stort vand med hele familien og fouragering ombord på den lille catamaran: http://youtu.be/CIsVEZCj2Vk

  54. hanshstorm siger:

    Invitation til Pinsetræf på Tunø 2012
    Se under arrangelmenter/træf, eller gå direkte via dette link: Invitation Tunø 2012mvh
    Dansk Grinde Klub

  55. hanshstorm siger:

    Indkaldelse til Generalforsamling 2012
    Posted on 14/01/2012 by hanshstorm
    I henhold til klubbens vedtægter indkaldes hermed til generalforsamling den 10/3 klokken 16.00. Generalforsamlingen finder sted i Kjøbenhavns Amatør-sejlklubs lokaler , Strandvænget 43, 2100 København Ø. Klubhuset ligger i gå afstand fra Svanemøllen station, og der er mulighed for parkering—indkørsel … Læs resten under “Aktiviteter/Arrangementer/Generalforsamling
    Hans Storm

  56. Dear Grinde-TV viewers,
    I have added a couple of very interesting sailing videos and three Youtube channels to our channel. I suggest you give it a go: http://www.youtube.com/user/Grindeklubben?feature=mhee
    I would like to mention the young American woman Teresa who has set about living a simplyfied life on board her 23 foot sailing boat and is in the process of making a film about it. Also interesting is the British Keep turning left channel with its many hours of sailing round Britain. Finally one of my favourites the German Lingster32 with his aestethically beautiful simple films featuring his and his wifes explorations and experiences in their lovely 24 feet Waarschip.

    Kære Grinde-TV seer,
    Jeg har tilføjet tre spændende tv-kanaler til vores youtube-kanal. Jeg opfordrer dig til at besøge siden http://www.youtube.com/user/Grindeklubben?feature=mhee og se dem selv.
    Jeg vil fremhæve den unge amerikanske kvinde Teresa, som har besluttet sig for at leve et forenklet liv ombord på sin 23 fods sejlbåd og er i færd med et større filmprojekt, som man kan få en snuser til. Engelske Keep-turning-left er en spændende kanal med mange timers reportage fra en omsejling af de britiske øer i en lille 18 fods sejlbåd. Og endelig en af mine favoritter tyske Lingster32 med sine smukke æstetisk enkle film, hvor man følger ægteparrets stilfærdige opdagelsesrejser og oplevelser i deres dejlige 24 fods Waarschip.

    Mange hilsener fra

    Redaktøren

  57. folke siger:

    mycket fin hemsida….kalas!
    Kan rekommendera http://www.vinnaltfoto.se/ väldigt fina seglingsbilder!
    Grinde ORCA
    SWE 185
    Folke

  58. I would like to recommend another Youtube channel of quality footage and real adventurism: Keep Turning Left http://youtube.com/Keepturningleft loaded with excellent stories told from a tiny 18 foot sailboat slowly making it’s way round Britain..
    Jeg vil gerne anbefale en anden Youtube kanal med kvalitetsfilm og ægte eventyrånd: Keep Turning Left http://youtube.com/Keepturningleft fyldt med fremragende historier fortalt fra en lille 18 fods sejlbåd, der møjsommeligt sejler rundt om Storbritannien.

  59. Det ser fremragende ud, og det er en stor fornøjelse at se det enkle og noget friskere layout til hjemmesiden. Flot arbejde!
    vh
    Martin Wiedemann
    CO – Marsvinet S/Y Petit Cochon

    • hanshstorm siger:

      Tak til Martin, det bliver mere spændende når klubbens medlemmer og gæster begynder at meddele sig med forskelligt nyt her på siden. Det er jo super nemt og der er så vidt vides ingen begrænsening for hvor lange indlæg man kan komme med.
      Gode hilsner fra Hans Storm . Grinden Mira DEN 138

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s