Rust på køl

Grinden, erhvervet i oktober 2011, har haft en lidt stedmoderlig behandling de sidste år; rust på køl har fået lov at udvikle sig, der er kommet så meget bundmaling på, at bunden må renses i bund. Det efterlader mig med et problem; det er vildt tidkrævende at rense maling af kølen. Hvordan behandler man kølen, når den er renset i bund? Hvilke produkter og hvor meget? Og nogle forslag til produkter, når gammel hjemmehavn skal fjernes? Langt navn, den ny havn har et kort navn, så der skal poleres med nænsom hånd. Venlig hilsen William ny ejer af Brunhilde

Hej William – tillykke med Brunhilde
Kølen skal du male med 2 komponent epoxy malig når du er i bund. Jeg kan anbefale Hempels High Protect. Skift mellem den grå og den “brækkede hvide” så du er sikker på der ikke er helligdage når du maler over. Hvis du kan planlægge at male hver dag slipper du for at slibe mellem lagene, og til sidst skal bundmalingen på “vådt i vådt” dvs. indenfor 24 timer når du har strøget med High protect sidste gang. Det er lagtykkelsen der betyder noget, så da jeg havde min spækhuggerkøl i bund (sandblæst) fik den 6 lag highprotect. Siden er der ikke set rust. Nu pletter jeg med det samme på Grinden (afskalning af maling og efter grundstødning) og resultatet er helt fint.

At fjerne navne – afhænger jo af om det er malet på eller er klistermærke. Uanset vil der pga årenes polering være et “navn” – lidt forhøjet. Er det tilfældet kan man vandslibe det væk med nr. 1200 efterfulgt af slibemiddel (boat rubbing) og så til sidst polering. Klisteret hvis det er klæbebogstaver fjerner du med renset benzin – evt kan et opløsningsmiddel bruges. Et trick er at tage en hårtørrer og varme på plastikken, så kan den som regel trækkes af uden større besvær.

mvh
Hans Storm, Mira

Hej Hans Storm,

tak for dit svar, og ja, jeg er virkelig glad for Brunhilde. Jeg har sejlet spidsgatter siden 1975, men fruen,- og helt ærlig, ikke meget for at indrømme det, men også jeg og min faste sejlerkammerat, må vedstå, når man er over 65 år er en 30 kvadratmeter spidsgatter lille og ubekvæm, når man blæser inde i dårligt vejr.

Det er et drastisk arbejde at flå den gamle overfladebehandling af kølen. Og det er jo heller ikke lige til at komme til, der hvor stativet dækker, i bund under kølen og op langs det nederste stykke af forkanten… men det er jo ikke verdens største problem. Lidt rust, der er jo lidt forskel på lidt rust og meget rust.

Mit største problem er, at der lækker diesel et eller andet sted fra maskinen. Og det skal jo klares. Kravler rundt og leder, men der er skam ikke megen plads rundt den der maskine. Kunne godt bruge et mandehuld hist og her. Finder jeg ikke lækket, må jeg hidkalde en prof.

Projekterne i forbindelse med skibet; sprayhood og telt,
modificere prædikestolen, så det er nemmere at komme af og på,
lave et bovspryd a la Grågås i Dragør,
renovere agterstagsstrammeren, tandhjulene var slidte og kammede over,
friske op nedenunder,
nå ja, og gøre salonbordet noget mindre, så det bliver mere plads omkring pantry og sofa.

Jeg skriver lidt om projekterne på:
engrinde.blogspot.com

Venlig hilsen William

Om hanshstorm

Passionate sailor of danish sailboat Grinde, and webmaster for the danish club
Dette indlæg blev udgivet i Vedligehold. Bogmærk permalinket.