Byggebeskrivelse

Skroget er støbt af håndoplagt massiv fiberglas i udelt form. Fribord 8 lag 450g glasfibermåtte, under vandlinie 11 lag og over kølen 16 lag. Bunden omkring kølen er afstivet med 6 stk. kraftige laminerede bundstokke.

Dækket er støbt med 7 lag 450g måtte og 10 mm balsa core. Dæk og skrog er sammenstøbt i formen til en stærk og tæt helhed.

luger for og agter og til kistebænk er vacuumstøbt dobbelt glasfiber.

Vægt: Skrog, dæk, luger og ror ca. 900 Kg.

Støbejernskøl – 1600 Kg. specialbehandlet med zink epoxy. Kølen fastboltes til skroget med 6 gennemgående 25 mm rustfri stålbolte.

Ror og rorfinne er støbt i fiberglas, roret er opskummet med polyurethanskum, kraftigt rustfri rorstamme. Roret hængsles til skroget med rustfri hæl under rorfinne og et kraftigt dæksbeslag på agterdækket.

Farver. Grinden leveres i standardfarverne hvid, lyseblå, rød og mosgrøn med indstøbt vandlinie og tofarvet dæk, skridmønster koksgrå, ruf og cockpit lysegrå. 2 lag gel-coat og surface måtte giver højglans og slidstyrke.

Bundbehandling udføres med ætsning, primer og sort interracing bundmaling.

Kraftig rorpind og cockpitbænke med lamineret ryglæn, 2 håndlister og nedgangsluge med jalousitremmer og oplukkelig lem med acryl er udført af teak. Løst agtersæde for redningsflåde i cockpittet.

Beslag på dæk rustfrit stål: Dæksbeslag for ror, for- og agter pulpit, søgelænder, røstjern, forstagsbeslag, lugehængsler, øjebolte, klyds m.v. samt rorhætte. Aluminium: Fico storskødeløjbom med vogn og klemmer, kombineret ræling- og skødeskinne, fokkeskødeskinne, 2 stk. Goiot skylights GO 115, ventilationshætte GO 950 og tre styk fortøjningsklamper GO 401. Stævnsbeslag, mastekrave og underlag for spil m.v. 2 stk. Barlow 24 crombronze spil med 2 stk. 10” håndtag lock-in. 4 stk clamcleats 201. Kompas Silva K111 P indbygget med lys. Påfyldning og afløb med søventiler. Henderson lænsepumpe i kistebænk. 8 vinduer i ruf af røgfarvet acryl. 3 teleskopholdere til kistebænk og nedgangsluge.

Indretning. Apteringen udføres i 16-12 mm Kaja mahogny matlakeret med polyurethanlak. Afrundede kantlister, håndlister under ruftag og dørken i salonen er af teak. Apteringen er dobbeltfaststøbt i indfræsede false.
    Om bagbord agter pantry med Formica bordplade og rustfri stålvask med fodpumpe, Optimus 155 dobbel petroleumsprimus, kardansk ophængt med grydeholdere. Isbox af rustfrit stål. Hylder, skuffer og skabe med indretning til bestik og affaldsstativ.
    Til styrbord agter, navigationsbord med grøn linoleum, lukket kortrum, skuffe og radiohylde. Stikkøje længde 2m. Agterkant ruf er beklædt med mahognypanel.
    I salon 2 langsgående sofaer 1,95 m med ryglæn. Dobbelt klapbord med slingreliste og flaskerum. 2 pilotkøjer med slingreskot og hylder. Stuverum under køjer. 6 skuffer under pilotkøjer. Skot til forrum med foldedør.
    I forrum toiletbord med Formicaplade og rustfri vask og fodpumpe. Skuffer og skabe. Overfor er indrettet toilet, Lavac, vandskyldende. Garderobeskab med bøjlestang og hylder. Forude 2 klapkøjer længde 2 m. herudner sejrumog stuverum for anker m.m. Vand – og afløbsinstallation incl. pumper, 50 l gummivandtank og søventiler.

El-installation fra afbryderpanel til 5 skotlamper, 1 lysrørsarmatur, kortbordslampe og lanterner. Akkumulator 12 volt.

Fribord indvendigt er beklædt med 5 mm badstuekork. Underside af ruf og dæk er behandlet med 2 komp. primer fugtabsorberende maling med pudsstruktur og P.V.A. loftfarve.

Hynder 8 cm tykke polyeter 35 kg/m3 betrukket med aftageligt heluldent hestedækken fra Paustian. Dørken i forrum er belagt med skridsikkert tæppe.

Mast længde 13,2 m af eget aluminiumsprofil 110×180 mm sølveloxeret står direkte på kølen. Afrundet hulkel og indvendige ribber for el-kabel. Rustfri mastetop og rigbeslag. Spilerskinne, salingshorn, salingsfæste, sejlindføring, mastefod og spilkonsoller er af aluminium. Indvendige fald, 2 stk. Barlow 15 spil Toplanterne og Windex vindviser.

Bom længde 3,2 m af aluminium sølveloxeret med beslag for kicking strap, blokke og storskødeblok med  skødeklemme, skinne, slæder og blokke for hurtigreb. Indvendigt udhal med slæde og skivebox.

Stående rig 6 mm rustfri stålwire 1×19, 7/16” vantskruer og endebeslag af rustfrit stål. Løbende rig 5 mm rustfri wire 7×19 splejset til 10 mm polyester Yachtline. Bomdirk 3 mm wire.

Lanterner er af rustfrit stål og godkendt type. Dobbelt forlanterne BT 155 VO. Agterlanterne og toplanterne BT 134 VO.

Skøder Storskøde, fokkeskøde og kicking strap 10 mm flettet polyester Yachtline. Blokke Fico rustfri stålblokke til storskøde og kickingstrap. Til fokkeskøder 2 stk. Goiot skødevogne GO 169 og 2 stk. slæder med øje GO 169 bis. Hækstagsstrammer Baron nr. 1, stængestagsstrammer Sea sure 301. Karabinhager og rustfri nøgle sjækler til sejl og fald.

Sejl fra Fogh Sails Europe er af stabilized Bainbridge dacron 25 m2 genuafok III 6,5 oz 19 m2 storsejl 7 1/4 oz. Aquabattens, sejlmærke, sejlnummer og sejlposer.

Motor 10 HK Bukh vandkølet dieselmotor med el-start og generator. Installation med Vetus vandfilter og water lock 12 volt akkumulator 90 ah. Teleflex 1 grebs fjernbetjening og nøglestart i kistebænk. 25 mm rustfir skrueaksel. Flex stævnrørspakning, rustfri akselstøtteben og Gori foldepropel 16”. Brændstofbrug 1½ liter i timen. isolering af motorrum med 25 mm Divinylcel.

Bureau Veritas, det norske skibsklassificeringsbureau har givet principiel godkendelse for Grinden og dens bygemåde. Certifikat fra Bureau Veritas vil kunne udstedes efter ønske fra ejeren.

(Peter Bruun Bådebyggeri – tidl. Flipper Scow A/S)