Bomtelt – prærievogn/tunnel -stil

Det danske vejr er upålideligt, og selv i en Grinde kan man have glæde af et bomtelt/cockpit telt. Der findes utallige smarte løsninger fra professionelle kalecheskrædere/sejlmagere, med bøjler lynlåse etc.. Men vil man have noget der hurtigt kan monteres, så kan et par byger på et Grinde træf vise mange variationer over “teltdug over bommen”. De strækker sig fra simple presseninger i plast fra den lokale isenkram, til smukt syede “spidstelte” i kalechestof eller gennemsigtig plastdug/vinduesdug. Sidstnævnte tillader et dejligt lysindfald og godt udkik.

En fejl ved spidsteltet er at de indskrænker pladsen i cockpittet. Det er svært at sidde ude i cockpittet uden at få en klam fornemmelse fra teltdugen som man uværgeligt vil ramme. Vi overvejede derfor et “firkanttelt” med pinde over eller under bommen, som fint fungerer på en spækhugger eller folkebåd – men Grindens bom er lidt for kort, og sådan et telt er svært at sy selv. Vi så et “solsejl/bomtelt” på en anden båd. Det var et simpelt firkantet stykke stof, med kanaler til “teltpinde” – de nye sammenklappelige fra cykeltelte. Ved at bue pindende i teltet over bommen kom der et smukt tunneltelt ud af det, med god siddeplads i Cockpittet.

Det kopierede vi til Grinden – med fæste for teltet i søgelænderets sceptre – for både at få afstand til siddepladser og for at kunne gå på dækket i tørvejr. Det udfoldede telt med mål ses på billedet her.

Man skal bruge 2 pakker ekstrapinde i glasfiber (8 mm) til telt og nogle endestykker for pindene (vi købte nogle plastdupper der bruges til sejsinge). Pindene kommer med elastikken der holder dem sammen i udfoldet stand. Endestykkerne er vigtige for at pindene ikke borer sig igennem teltdugen forenden af lommen, selvom vi forstærker lommen med et bændel (bred sejsing/fladt ankertov) ca 5cm ind fra kanten. Samme bændel sættes så der kommer en løkke udenfor teltkanten som bruges til at sætte en line i, som bruges til at sætte teltet fast med i septret eller septerfoden. Jo længere bændlet sys ind i teltdugen på siden af lommen til pinden – jo bedre aflastning i ruskvejr!

Man skal lave en 60 cm lang slids – som vi lukker med velcro – fra enden af bommen til agterstaget. Der skal være solide gjorde til at fæste teltet i, som samtidig fungerer som stop for teltpindene. Pindene skubbes ind via en slids i den ene side. Er lommen snæver, som vores blev, skal man have et modhold inde i pindene sammen med elastikken, så pindestykkerne forbliver samlet medens man hiver dem ud – her brugte vi lidt tynd line.

Når teltet er sat, er det en fordel at lægge kalechen ned (hvis man har den store) så man lettere kan gå frem til fordækket under teltet. Kommer der en hurtig byge, fungerer teltet helt udmærket som spidstelt – uden pindene.

På billedet til venstre ser du slidsen til pinden og forstærkningsbændlet med linen til at sætte teltet fast med. 

Kan man selv sy – så er Det en billig og nem løsning. Den kalechedug der kan købes i bådudstyrsforretningerne kan sagtens sys med en almindelig husholdningsmaskine.

For neden på denne side kan du se et par billeder fra 2003 – en af de få dage hvor det var dejligt at kunne sidde tørt udenfor.

Af det stof der blev tilbage, kunne sys to “ligusterhække” som blev tilpasset søgelænderet – bundet for neden ved scepterfoden og ellers med velcro over den øverste wire på søgelænderet. De kan så sættes som læsejl uafhængig af selve teltet. 

  H H Storm – Mira D 138