Forstagets dæksbeslag kan svigte – men let repareres

Forstaget på enhver sejlbåd er en af de hårdest belastede dele af den stående rig. Samtidig er det fatalt, hvis det svigter. Man risikerer at miste masten og i værste fald få riggen i hovedet, hvis man sidder i læ side af cockpittet. Så det skal bare holde. Denne sommer var det var lige ved at gå galt. En dag hørte jeg et kraftigt smæld men kunne ikke lige placere, hvor det kom fra, og jeg tænkte ikke mere på det. Efter nogle uger og sejlads i hårdt vejr fandt jeg ud af, at den forreste bolt i beslaget, der holder forstaget fast i dækket var knækket, og beslaget var på vej til at slippe taget i forskibet. Jeg sætter altid forstaget i det forreste hul i beslaget for at få maksimal fortrekant, og det betyder at der kommer et voldsomt nedadgående pres på på den agterste del af beslaget.

Beslaget er vippet omkring den midterste bolt, og den bagerste del af beslaget er trykket igennem det øverste lag glasfiber i dækket. På dette sted er dækket lavet af et tykt lag glasfiber for neden med balsakerne og et tyndere lag glasfiber foroven. Det nederste lag glasfiber var helt intakt.  Den midterste bolt er blevet helt deformeret i kærven, så der har givetvis været tryk på. Måske bør I kontrollere om jeres bolte ser fine ud.

Peter Bruun foreslog, at jeg fjernede det ødelagte glasfiber i dækket + så meget af balsatræet som muligt. Jeg fyldte op med en to komponent spartelmasse fra International og genmonterede beslaget.

På billedet ses den fræser jeg brugte til at fjerne balsakernen, som i øvrigt var rimelig intakt.

Efter opspartling så det sådan ud som til venstre. Til højre det færdige resultat med en tynd rustfri plade til at dække det hele. De nye bolte er uden kærv og forhåbentligt noget stærkere end de gamle. Det hele er monteret med Sikaflex. Peter Bruun siger at sillicone, som jeg tidligere har brugt med flid, er uegnet på en båd. Silicone slipper før eller siden og baner vej for indtrængende vand igennem hullerne.

Du kan få originalartikel fra GrindeNyt gennem dette link – tryk her!

Jørgen Binzer